onsdag den 7. marts 2012

Uldsok 2.0

Jeg sidder og roder lidt rundt i posen med fjer, som Torben omhyggeligt har farvet i sit enmands-samtalekøkken og generøst beriget mig med. Mine tanker går i retning af farvekontraster, da mine fingre griber forsigtigt om de bløde grizzly softhackler. Jeg lukker øjnene og ser indad... 

Her får jeg øje på et nyt mønster bygget på gamle principper og fremtidige forhåbninger. 
Fluen har uldsokkens struktur, tilføjet en levende og langhåret bagende med tydelige referencer til intruder-arten. Farvekontrasterne er tofoldige; den dybt olivengrønne forkrop, hvis fornemmeste funktion er at fremhæve sin egen modsætning - den iltre rødorange bagkrop med hacklefibre, der under vandet vil klappe sammen og flagre forførende som en kvindes kjole om de to rootbeer-farvede krinkle mirror flash strå. Samtidig påkalder de forførende sort-hvide jungle cock fjer i sig selv en opmærksomhed (hos lystfiskere), som vel kun en blond pige i forårskjole på en lun majdag kan hamle op med. 
Bemærkelsesværdigt, og ikke uden kynisme, er det, at evolutionen har skabt et væsen (kvinde såvel som fugl), hvis fremmeste fortrin - dets skønhed - samtidig har forsejlet dets skæbne...

Det maner til respekt og ydmyghed. 


4 kommentarer:

  1. Hej Jesper
    Det er en fin sok.
    Den vil jeg gerne bruge i karup å
    den sidste times tid inden mørket sænker sig
    over den fede å.
    Knæk og bræk
    Brian

    SvarSlet
  2. Hej Brian,
    Det lyder som noget af en ilddåb for en uprøvet sok som denne!
    Hvis du mailer mig din adresse, så skal jeg sende dig et eksemplar :-)

    Alt godt
    Jesper

    SvarSlet
  3. Hej Jesper
    Min adresse kan du få af vores fælles ven Torben.
    Men endnu bedre kunne det være, hvis du stopper Torben
    ind i bilen og så kunne vi mødes ved karup å.
    Det ville jo også give dig mulighed for selv at teste sokken og os to en mulighed for at trykke på næven. prøv forresten at give den en kinahat eller en cone.
    Knæk og bræk
    Brian

    SvarSlet
  4. Hvilken fremragende ide om et stævnemøde v Karup å, Brian!
    Jeg tror ikke armen skal vrides langt om på ryggen af TT, før han indvilliger i at tage med :-)

    Jeg har lavet en version med den traditionelle messingcone for at tilføre lidt dybde i affiskningen. Og ja, jeg tror du har helt ret i, at en turbocone kunne bidrage positivt til softhacklerne. Det ligner det næste skridt i evolutionen...

    Alt godt
    Jesper

    Jeg

    SvarSlet