søndag den 29. april 2012

Vestjylland I

Årets første tur til vestjylland d. 27. og 28. april. Den store kvote er næsten opbrugt og et par fisk er reserveret til de foreninger ved Skjern å sammenslutningen, der ligger opstrøms Tarp bro samt øvre Vorgod og Omme å. Jeg har dog i forvejen bestemt mig for, at årets første kast skal lægges ud over Skarrilds vande - uden sammenligning mit favoritvand. 

Jeg er bemærkelsesværdigt nok eneste mand, da jeg påbegynder fiskeriet kl. 7 fredag morgen. Selv efter en lang og fiskeløs vinter kører kastene ganske ubesværet, og mit nye setup med 12,6 fod Infinity og 21g Compact line i synke 5-6 får en stor del af æren. Ren nydelse af gå med!

Der går faktisk kun fem minutter, før jeg mærker et par korte rusk, som dog er væk lige så hurtigt, som de dukkede op. Hvad det var, finder jeg nok aldrig ud af. Det kan ligeså vel have været en smolt som en storlaks, der puffede søvnigt til min flue og min opmærksomhed.

Jeg bevæger mig lidt videre og hører pludselig noget bag mig, der på ejendommelig vis lyder som et sug men samtidig fornemmes som en eksplosiv kraftudladning. Som når en fisk springer fri af vandet. Jeg når lige at vende mig halvt om, da en stålblank storlaks atter lander i åen med et drøn og sender massive bølger op mod mig...

Sådan kan man også blive vækket af sin dogmatiske slummer...





Ingen kommentarer:

Send en kommentar