torsdag den 6. oktober 2011

Oktoberfisk

"A net, a net, my kingdom for a net!"

Vågner i nat kl. 02.30. Det regner kraftigt udenfor. Jeg smiler ved tanken om, at jeg har fri i morgen og falder atter i søvn med vishenden om, at regn altid er godt for fiskeriet i Lilleåen...
Jeg pakker sagerne ved 11-tiden og begiver mig til åen for at fiske et par timer. Kører til Kollerup, hvor jeg har fanget og genudsat 6-8 gode fisk i år. Det lugter af fisk, da jeg går ned over den lille bro og ser vandets olivengrønne kulør. Der går en halv time, da jeg mærker de første karakteristiske puf til spinneren. Jeg overbeviser mig selv om, at jeg efterhånden har lært at skelne fiskenøk fra grøde. Men der sker ikke yderligere. Ikke før 15 minutter senere. Jeg kommer til en plads, der sidste år reddede min sæson, da jeg på næstsidste fiskedag landende en flot havørredhan på 71cm. Jeg lægger et par kast skråt opstrøms. Den kobberfarvede Mepps 4  hjemtages ved forskellige hastigheder, idet noget foretager en temmelig blid standsning af spinneren lige neden for mine fødder. Et rusk i linen. Et modhug. Og så et udløb. Herligt.
Jeg ser hurtigt fisken, og skimter min Owner enkeltkrog, der sidder solidt forankret i undermunden. Fisken presses - den springer fri af vandet. Let farvet. Og det slår mig først nu, at jeg ikke har mit net med...

Jeg spejder efter mulige landingspladser, men hele strækningen ser ensartet ud; mange udhængende siv og dybt vand pga nattens regn. Jeg lader mig alligevel glide forsigtigt ned i vandet, hvorefter fødderne føler sig frem til sikker grund. Var der nogen der sagde deja vu?!
Jeg finder fast grund og kan efter lidt tovtrækkeri kane en meget smuk hanfisk på 68cm ind til bredden, hvor den afkroges og kort beundres, inden den atter svømmer retur. Dejligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar